Γ.Από τους
διωγμούς και το μαρτύριο στη δικαίωση των Χριστιανών
και την
ανεξιθρησκία (ελευθερία επιλογής πίστης και θρησκείας)
α. ALEΞΑΜΕΝΟC CΕΒΕΤΕ ΘΕΟΝ
Στα ανάκτορα του Παλατίνου λόφου
της Ρώμης, σε θάλαμο που οι αρχαιολόγοι χαρακτηρίζουν ως στρατώνα της
ανακτορικής φρουράς ή σχολείο όπου φοιτούσαν έφηβοι ευγενών οικογενειών,
βρέθηκε ακιδογράφημα πάνω σε τοίχο που χρονολογείται λίγο μετά το 200 μ.Χ.
Παριστάνει έναν σταυρωμένο ιπποκέφαλο άντρα με συνοδευτική επιγραφή. Προφανώς ο
Αλεξάμενος είναι χριστιανός ρωμαίος στρατιώτης ή φοιτητής, ελληνικής καταγωγής,
καθώς το όνομα Αλεξάμενος είναι μακεδονικό. Αυτός που χάραξε την επιγραφή ήθελε
να γελοιοποιήσει τον Αλεξάμενο.
β. Ο ιστορικός Σουητώνιος (69/75 – 130 μ.Χ.)
για τους διωγμούς
• για τον Κλαύδιο (41-54 μ.Χ.): «Εξόρισε από
τη Ρώμη τους Ιουδαίους, διότι έκαναν συνεχώς ταραχές με υποκινητή τον Χριστό.»
(Σουητώνιος, Βίος Κλαυδίου)
• για τον Νέρωνα (54-68 μ.Χ.): «Τσάκισε τους
χριστιανούς με θανατικές καταδίκες, μια ράτσα ανθρώπων που ανήκαν σε μια νέα
και κακοποιό δεισιδαιμονία.» (Σουητώνιος, Βίος Νέρωνα)
γ. ΔΙΩΓΜΟΙ και
ΜΑΡΤΥΡΕΣ: παρουσίαση διαφάνειες 9-17 [μουσική υπόκρουση: «Πού πας καραβάκι;»]
1. Σημείωσε χαρακτηριστικές 3 σκηνές
από την παρουσίαση που σου έκαναν εντύπωση.
|
||
2. Πώς εξηγείς το γεγονός ότι οι μάρτυρες άντεξαν σε
τόσο φρικτά βασανιστήρια (μαρτύρια);
|
||
3. Βλέποντας τις σκηνές από την
παρουσίαση, ποιο περιεχόμενο αποκτούν πλέον οι λέξεις «μαρτύριο» και
«μάρτυρας»;
|
Μαρτύριο σημαίνει να:
.................................................
..............................................................................
|
|
Μάρτυρας είναι αυτός που:
............................................
..............................................................................
|
||
4. Σε κάποιες παραστάσεις η εκκλησία
εικονίζεται σαν ένα καράβι. Άκουσε πάλι το τραγούδι «Πού πας, καραβάκι, με
τέτοιον καιρό;» και φτιάξε τις δικές σου μεταφορές, προσπαθώντας να συνδέσεις
τις υπογραμμισμένες λέξεις με στιγμές από την πορεία της εκκλησίας την
περίοδο των διωγμών.
|
Πού πας, καραβάκι[1], με
τέτοιον καιρό;
Σε μάχεται η θάλασσα[2], δεν τη
φοβάσαι;
Άνεμοι
σφυρίζουν[3] και
πέφτει νερό,
πού πας, καραβάκι, με τέτοιον καιρό;
«Για
χώρα πηγαίνω πολύ μακρινή[4].
Θα φέξουνε φάροι[5] πολλοί
να περάσω.
Βοριάδες, νοτιάδες θα βρω, μα θα φτάσω
με πρίμο αγεράκι, μ’ ακέριο πανί.»
Κι οι κάβοι[6] αν σου
στήσουν τη νύχτα καρτέρι;
Απάνω σου αν πέσει το κύμα θεριό[7]
και πάρει τους ναύτες και τον τιμονιέρη;
Πού πας, καραβάκι, με τέτοιον καιρό;
|
[1] εκκλησία
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
|
στ. Το Διάταγμα των Μεδιολάνων (313 μ.Χ.)
«Εγώ, ο Αύγουστος Κωνσταντίνος, κι εγώ, ο
Αύγουστος Λικίνιος, αποφασίσαμε να δώσουμε και στους χριστιανούς και σε όλους
την ελευθερία να ακολουθήσουν όποια θρησκεία θέλουν. […] Τώρα ελεύθερα και
απλά μπορεί καθένας από εκείνους που πρεσβεύουν τη θρησκεία των χριστιανών να
τη διατηρεί χωρίς καμιά ενόχληση […] Έχει δοθεί η εξουσία αυτή και σε όσους
άλλους θέλουν να ακολουθούν τη λατρεία και θρησκεία της αρεσκείας τους, κατά τρόπον
ώστε να μπορεί καθένας να προτιμά και να υπηρετεί οποιανδήποτε θρησκεία θέλει.
Αυτό γίνεται, για να μη φαίνεται ότι κάποια λατρεία ή θρησκεία μειώνεται στο
ελάχιστο από εμάς.»
[Ευσέβιος, Εκκλησιαστική Ιστορία Χ, 5,
1-14]
ΕΡΓΑΣΙΑ
ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
α. Στο 1ο φύλλο εργασίας το «καραβάκι» και το ταξίδι του στη
μανιασμένη θάλασσα συνδέθηκε με το πέρασμά σου σε ένα νέο κύκλο ζωής, το
Γυμνάσιο. Τι έμαθες, κυρίως για το «πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες
που εμφανίζονται κάθε φορά που περνάμε σε ένα νέο κύκλο στη ζωή μας», από την
πορεία της εκκλησίας στα πρώτα της βήματα;
β. Ποια ή ποιος θέλει να ψάξει πληροφορίες για τη ζωή και το
έργο του άγιου Παχώμιου και του Μεγάλου Βασιλείου και να τις παρουσιάσει
στο επόμενο μάθημα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου