Η πρώτη κοινότητα των μαθητών του Χριστού
εμφανίζεται στην ιστορία με το όνομα εκκλησία. Με τη λέξη αυτή δηλώνει
την ταυτότητά της και την αλήθεια της.
Εκκλησία (από το ρήμα εκ-καλώ) σημαίνει τη
σύναξη που είναι αποτέλεσμα μιας κλήσης – πρόσκλησης. Είναι συναγωγή –
συνάθροιση κεκλημένων. Οι πρώτοι μαθητές του Χριστού έχουν τη συνείδηση ότι
είναι «κλητοί» - καλεσμένοι από αυτόν σε μια συνάθροιση ενότητας, σε μια
εκκλησία. Όχι πιστοί μιας καινούργιας «θρησκείας», ούτε οπαδοί μιας καινούργιας
ιδεολογίας ή κοινωνικής διδαχής. Αυτό που τους ενώνει δεν είναι η αποδοχή
κάποιων θεωρητικών «αρχών» ή «αξιών», αλλά η αποδοχή της κλήσης που αλλάζει
ριζικά τη ζωή τους […] Ζουν ως εκκλησία, ως ενιαίο σώμα ζωής, κοινωνούν τη ζωή
ως «αδελφοί» -όπως τα αδέλφια που αντλούν την ύπαρξή τους από την ίδια μήτρα-
είναι «μέλη» ενός οργανικού ζωντανού «σώματος».
Η πρώτη ήδη έκφραση οργανώσεως της Εκκλησίας
στα Ιεροσόλυμα μετά την Ανάληψη του Ιησού Χριστού γίνεται με βάση τα ελληνικά
πρότυπα. Η εκλογή του Ματθία στη θέση του Ιούδα ως δωδέκατου αποστόλου γίνεται
με κλήρωση κατά τον ίδιο τρόπο που προβλέπει το αθηναϊκό πολίτευμα, όπως το
παραδίδει ο Αριστοτέλης: από έναν αριθμό υποψηφίων (Ιούστος και Ματθίας)
εκλέγεται με κλήρο ο ένας. Αυτό ονομαζόταν στην ελληνική πολιτική ζωή «κλήρωσις
εκ προκρίτων» […]
Και πρώτα μια γρήγορη εξέταση της σημασίας του
όρου «εκκλησία», τον οποίο διάλεξε ο Χριστιανισμός για να δηλώσει την ιστορική
υπόστασή του, υπενθυμίζει και πάλι την πολιτική ζωή των Ελλήνων. Η λέξη
«εκκλησία», τόσο γνωστή στην αρχαία ελληνική γραμματεία, σημαίνει την επίσημη
και κατά τακτά διαστήματα συνέλευση των πολιτών μιας πόλεως, για να λάβουν
σοβαρές αποφάσεις. Με την έννοια αυτή χρησιμοποιείται ο όρος εκκλησία πολλές
φορές στην Παλαιά και στην Καινή Διαθήκη […] Η γενική που συνοδεύει τη λέξη
εκκλησία: «εκκλησία του Θεού» ή «εκκλησία του Χριστού» δηλώνει ότι η πηγή του
δικαίου στην περίπτωση αυτή δεν είναι ο δήμος, η ίδια δηλαδή η εκκλησία, αλλά ο
Θεός […] Όλες λοιπόν οι εξουσίες προέρχονται από εκεί και όχι από τον λαό […]
Έτσι οι πρώτοι χριστιανοί πίστευαν ότι το «πολίτευμά» τους –το δίκαιο δηλαδή
που τους δίνει υπόσταση και ταυτότητα με δικαιώματα και καθήκοντα στη ζωή τους-
δεν βρίσκεται στον κόσμο αυτό: «ημών γαρ το πολίτευμα εν ουρανοίς υπάρχει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου